Διάβασα σήμερα το πρωί και μεταφέρω:
1. Ελληνικό αυτοκίνητο – Μια φορά κι έναν καιρό...
Ο Νικόλαος Θεολόγου ήταν ο πρώτος Έλληνας που σχεδίασε και κατασκεύασε επιβατικό αυτοκίνητο. Επιστρέφοντας από την Αμερική, όπου εργαζόταν ως μηχανικός αυτοκινήτων, ίδρυσε το 1916 την ομώνυμη εταιρεία.
Η Attica ήταν μια από τις εταιρείες που δημιουργήθηκαν από τη Βιοπλαστίκ ΑΕ του Γιώργου Δημητριάδη. Το 1958 σχεδίασε το μοντέλο «505», ο φόρος όμως για τα τετράτροχα αυτοκίνητα μπλόκαρε την παραγωγή του. Το 1963 άρχισε την παραγωγή του «200», το οποίο βασιζόταν στο γερμανικό Fuldamobil. Οι διάφορες εκδόσεις έφεραν κινητήρες της ILO, της Sachs και της Heinkel, όλοι 200 κ.εκ.
Η Enfield Automotive Ltd, με έδρα το Λονδίνο, ειδικευόταν στη σχεδίαση και κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το 1972 εξαγοράστηκε από τους αδελφούς Γουλανδρή, οι οποίοι τη μετονόμασαν σε «Enfield-Neorion» και μετέφεραν τη γραμμή παραγωγής στη Σύρο, όπου βρίσκονταν οι εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων Νεωρίου.
Ένα από τα μοντέλα που δέχτηκαν τις σχεδιαστικές... επεμβάσεις του Γιώργου Μιχαήλ ήταν το Ε 8000. Επρόκειτο για ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης, με αυτονομία γύρω στα 110-130 χλμ. και τελική ταχύτητα 65 χλμ./ώρα. Παρήχθησαν όμως ελάχιστα κομμάτια, γεγονός που οφειλόταν στη σχετικά υψηλή τιμή του και στο φορολογικό «σκόπελο» τον οποίο έπρεπε να αποφύγουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Με έδρα την Αθήνα, η Pan-Car άρχισε το 1977 την παραγωγή του Buggy, που δανειζόταν σασί και μηχανικά μέρη από τη Volkwagen. Το 1992 παρουσίασε την πρότασή της στα οχήματα εκτός δρόμου, με το όνομα «Ερμής». Η παραγωγή του δεν προχώρησε και η εταιρεία σταμάτησε να λειτουργεί δύο χρόνια αργότερα.
κλπ κλπ πολύ ενδιαφέροντα
2. MEBEA Reliant - Το γνωστό Ελληνικό τρίτροχο αυτοκίνητο....
[...] Η μάρκα «ΜΕΒΕΑ», κυρίως σε καρότσες μικρών φορτηγών (τρικύκλων), αλλά και πάνω σε πολλά χαριτωμένα οχήματα, έγινε ένα χαρακτηριστικό του ελληνικού δρόμου. Η μάρκα αυτή συνδυάστηκε αναπόσπαστα με όποιο σχεδόν μικρό τροχοφόρο κυκλοφορούσε, και χαρακτήρισε τα φορτηγάκια, όπως η «ATTICA» τα τρίκυκλα επιβατικά αυτοκίνητα. Στα δύο εργοστάσια της εταιρείας, λίγο έξω από την Αθήνα, (στο 23ο χιλιόμετρο της Εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας) απασχολούνταν το 1975, 250 άτομα.
Από την ιδιαίτερα επιτυχημένη δραστηριότητα κατασκευής τρικύκλων φορτηγών, μοτοποδηλάτων (τομέας όπου η ΜΕΒΕΑ κυριάρχησε στην αγορά) προέκυψε και η πρώτη «κρούση» της εταιρείας στην παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων. Μια έκδοση τρίκυκλου μοτοποδηλάτου σε μορφή επιβατικού, ελαφρού ταξί (BINGO) παρήχθη στις αρχές της δεκαετίας του ΄70, κυρίως για εξαγωγές στην Ασία και αποτελεί την πιο άγνωστη ίσως ιστορία επιτυχίας της ελληνικής εταιρείας.
Η ΜΕΒΕΑ συνεργάστηκε με γνωστούς ξένους κατασκευαστές, παράγοντας μοντέλα τους κάτω από άδεια ή χρησιμοποιώντας εξαρτήματά τους στις δικές της κατασκευές. Ο βασικός συνεργάτης για τα μικρότερα οχήματα και δίκυκλα ήταν η δυτικογερμανική ZUNDAPP, ενώ για τα μεγαλύτερα (αυτοκίνητα, τρίκυκλα μεγαλύτερα φορτηγά) ήταν η βρετανική RELIANT. Η συνεργασία με την τελευταία έδωσε πολλά ενδιαφέροντα δείγματα. Η ΜΕΒΕΑ παρήγαγε το τρίκυκλο φορτηγό TW9, με το οποίο ανταγωνίστηκε τα μεγάλα ελληνικά τρίκυκλα φορτηγά με μέτρια όμως αποτελέσματα, όπως και το επιβατικό τρίκυκλο ROBIN.
[...]
Το 1977, η ΜΕΒΕΑ παρουσίασε μια πολύ εξελιγμένη δική της δημιουργία, το φορτηγάκι μοτοποδήλατο «206», ένα εξαιρετικά καλοσχεδιασμένο και μοντέρνο όχημα που έκανε τα ανταγωνιστικά PIAGGIO να μοιάζουν αρχαία σε σύγκριση με εκείνο. Είναι χαρακτηριστικό ότι, όταν το 1983 στα πλαίσια γενικής κρίσης της εταιρείας σταμάτησε και η παραγωγή του «206», το όχημα άρχισε να κατασκευάζει, κάτω από άδεια, μια άλλη εταιρεία, η «ZUNDAPP ΕΛΛΑΣ», με έδρα την Καρδίτσα. Μια άλλη σημαντική δραστηριότητα της εταιρείας, ήταν και η κατασκευή κινητήρων δικύκλων από το 1967 με το όνομα «ΜΕΒΕΜΙ», τεχνολογίας της ιταλικής MINARELLI (για την παραγωγή των οποίων δημιουργήθηκε θυγατρική εταιρεία) που χρησιμοποιούνταν από την ίδια και εξάγονταν κυρίως στο Ιράν. Η ελληνική εταιρεία αντιμετώπισε προβλήματα - όπως και άλλες εταιρείες στον κόσμο με σχετικές δραστηριότητες – όταν στη χώρα αυτή ξέσπασε το ΄79 επανάσταση, με αποτέλεσμα να ακυρωθούν παραγγελίες που είχαν γίνει από το Ιράν.
Όπως ήδη αναφέρθηκε, από την αρχή της δεκαετίας του ΄80 η ΜΕΒΕΑ αντιμετώπισε οικονομικά προβλήματα που ανέστειλαν πολλές δραστηριότητες της. Τα προβλήματα αυτά είχαν να κάνουν με τις γενικότερες συνθήκες της αγοράς, οδηγώντας τελικά στην παύση της λειτουργίας και αυτής της ιστορικής αθηναϊκής εταιρείας, ιδρυμένης το 1960, η οποία κατασκεύασε κυριολεκτικά κάθε είδος οχήματος.
[...]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου