Αποκριάτικη εκπομπή με άσματα σκωπτικά και άλλα, καθώς και με ποίηση Γ. Σεφέρη. Αντίφαση; Μπα, όχι, καθόλου! Καλή ακρόαση -για όσο αντέξετε.
downloading -->> http://radiobubble.gr/el/audio/8462/rodia-radio-18
Ακούγοντας όλα αυτά τα σκωπτικά άσματα, δημοτικά, λαϊκά, αλλά και αστικά καθωσπρέπει, παρατηρώ ότι η θέση της γυναίκας -του γυναικείου οργάνου, δλδ- βρίσκεται σε διαφορετική θέση αξιολόγησης αναλόγως με τη θέση του λαού: Διαφορετικά το αντιμετωπίζουν και το αντιλαμβάνονται οι χωρικοί, διαφορετικά οι μάγκες, αλλοιώτικα οι καλοζωϊσμένοι αστοί. Η ερωτική πράξη αναφέρεται με σαφήνεια από τον κόσμο της υπαίθρου, ενώ ο άνθρωπος της πόλης τη θελει σκεπασμένη με περικοκλάδες και υπονοούμενα.
Επίσης, υπάρχει διαφορά ανάμεσα στις νησιώτικες και τις στεριανές νοοτροπίες. Πώς αντιλαμβάνονται και παρουσιάζουν τα δυο φύλα, δηλαδή. Η παντρεμένη είναι καημένη, η χήρα είναι κακομοίρα και η γεροντοκόρη είναι άλλοτε λυσσασμένη και άλλοτε αφελής, πάντως απαξιωμένη γενικώς. Ο άνδρας, βέβαια, παρουσιάζεται σαν ο δυνατός παντογνώστης και για τούτο αυτοσαρκάζεται κιόλας. Η αξία του οργάνου του βασίζεται στο μέγεθος, αλλά όχι πάντοτε -ευτυχώς!
Η ποίηση του Γ. Σεφέρη που ξεδιπλώνεται στα μικρά σκωπτικά ποιηματα με γενικό τίτλο "Τα Εντεψίζικα" και υποομάδες τα "Λιμερίκια" και οι "Διπλές Μαντινάδες για μαχαίρια" με ξάφνιασε. Αποκαλύπτει έναν ανθρώπινο Σεφέρη, που τολμά μεν να γράφει -χωρίς να υπογράφει όμως!- στίχους με σεξουαλικό περιεχόμενο, αλλά συνάμα έναν άνθρωπο με σκληρή άποψη περί γυναικών, εκτός κι αν πρόκειται για κάποιου είδους.. εργοθεραπεία! Στους στίχους αυτούς, οι διάφορες κυρίες είναι αποτρόπαιες, σιχαμερές, απειλητικές. Γυναίκες που είτε δαγκώνουν, είτε αδιαφορούν, είτε ξεπουλιούνται φτηνά. Η περιήγηση ανά τον κόσμο μέσω αυτών των μικρών ποιημάτων, δίνει παράξενες εικόνες, άλλοτε ομιχλώδεις και άλλοτε ξεκάθαρες και παγερές.
Δεν πρόκειται για ρομαντικά ερωτικά ποιήματα, αλλά για στίχους που αναφέρονται καθαρά στην ερωτική πράξη, με την οπτική ενός ψυχρού παρατηρητή, ακόμα και σε εκείνα όπου "συμμετέχει" ο ίδιος ο ποιητής στη διαμόρφωση του ποιήματος. Οι περιγραφές είναι μεν σύντομες, αλλά και πλήρεις, εικονογραφούν μάλλον καταστάσεις, σαν μικρά χρονογραφήματα ή τηλεοπτικά σποτάκια. Αποτυπώνουν στιγμές που πιάνονται με μια ματιά, όχι όμως στατικές στιγμές, αλλά στιγμές δράσης. Υπάρχει μια ένταση, μια δράση βίαιη, μαχαίρια, λεπίδια, αίματα, χρώματα έντονα, αέρηδες, όλα αυτά συνδυαζόμενα με τα γεννητικά όργανα και την ερωτική πράξη δίνουν ένα αποτέλεσμα που αφήνει άναυδο τον αναγνώστη. Εμένα μου έδωσαν την εντύπωση "ποιητικών γελοιογραφιών" -αν υπάρχει τέτοιος όρος!- και γέλασα με την ψυχή μου. Επειδή όμως ξέρω ότι, λόγω χαρακτήρος, πολλά πράγματα τα παίρνω στ' αστεία, δεν θέλω να επιβάλλω τη δική μου οπτική. Ακούστε, επισκεφθείτε τη σελίδα και διαβάστε, ώστε να αποκτήσετε δική σας γνώμη.
Μετά τη γνωριμία μου και με αυτόν το Σεφέρη, η εκτίμηση για το συνολικό του έργο αυξήθηκε. Είναι δωρικός, λιτός, αληθινός, πώς να το κάνουμε.. Δεν είναι γλυκερός, ούτε αφήνει υπονοούμενα, ούτε τα φέρνει γύρω γύρω. Πατάει στη γη, όπως και οι λαϊκοί συνθέτες που θα γνωρίσετε μέσα από την εκπομπη αυτή. Καλή ακρόαση :)
2 σχόλια:
...Μα να μην υπάρχει ένα σκόλιο,
σε τούτο το ποστ το δόλιο?
Κομπλάραν οι 'ναγνώστες?
..και πηδήξαν τους εξώστες? χαχα
Στο blogger οι αναγνώστες είναι σεμνά παιδιά, ενώ στο wordpress είναι πιο τολμηροί καθως φαίνεται.. εκεί το ποστ είναι πολύ πιο τολμηρό! ;)
Πανε δες, αν δεν πιστευεις!
Δημοσίευση σχολίου