Σελίδες

Κυριακή, 23 Αυγούστου 2009

ΕΠΕΤΕΙΑΚΟ

ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΤΑΧΤΕΣ
Τους δείχνουν το δάσος, κοιτάνε το δάχτυλο...
Των ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΑΚΙΡΗ- Α. Κ. ΜΩΡΟΥ

«Είμαστε κράτος ηλιθίων», ούρλιαζε μέσα στο γραφείο του ανώτερος αξιωματικός του υπουργείου Αμυνας, λίγες ώρες μετά την ήττα που «δεχτήκαμε ως κράτος από τη φωτιά στην Πάρνηθα».


Περισσότερα από 250 εκατομμ. ευρώ
έχουμε «πετάξει» για ενοικίαση
μέσων πυρόσβεσης την τελευταία δεκαετία,
όταν με τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν
να είχαν αγοραστεί 25 ελικόπτερα
πυρόσβεσης ή 10 αεροσκάφη

«Ετοιμαζόμαστε και πληρώνουμε εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ για να αντιμετωπίσουμε μια... εξ ανατολών εν δυνάμει απειλή και χάνουμε τη μάχη της φωτιάς με σχεδόν τις ίδιες συνέπειες. Νεκροί άνθρωποι, καμένη γη και αβέβαιο αύριο για τα παιδιά μας. Και, αν ψάξεις στις στάχτες, θα βρεις και αλλά, αυτά που δεν μπορεί να βρει η Πυροσβεστική. Τους πραγματικούς εμπρηστές, που είναι όλοι αυτοί που δεν προετοιμάζονται για την άμυνα από τις φωτιές, αλλά και αυτούς που από τις φωτιές βγάζουν χρήμα, πολύ χρήμα».

Το σχεδόν παραλήρημα του αξιωματικού ακολούθησαν και άλλοι συνάδελφοί του, δείχνοντας ένα πρόσωπο άγνωστο μέχρι σήμερα για τους ένστολους. Η αλήθεια είναι ότι στην αρχή δεν μπορούσαμε να τους παρακολουθήσουμε. Τα στοιχεία έπεφταν στο τραπέζι, χωρίς ειρμό, το ένα μετά το άλλο με καταιγιστικό ρυθμό.

Τι θα άλλαζε στον... πόλεμο του Αιγαίου, αν αντί για 90 μαχητικά F-16 που πήραμε την τελευταία δεκαετία παίρναμε τρία λιγότερα και έξι νέα σύγχρονα πυροσβεστικά αεροπλάνα, αφού το κόστος του ενός μαχητικού ισοδυναμεί με 2,3 πυροσβεστικά; Τι θα άλλαξε αν αντί για 15 Μιράζ 2000 παίρναμε 13 και αλλά πέντε πυροσβεστικά; Μήπως θα χάναμε τον... πόλεμο με πέντε αεροπλάνα λιγότερα; Και αυτή είναι μόνο η αρχή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Αμυνας την τελευταία δεκαετία πήραμε 12 ελικόπτερα «Απάτσι» με κόστος ελικοπτέρου περίπου 52 εκατομμύρια ευρώ, και 20 ελικόπτερα ΝΗ-90 με κόστος 35 εκατομμύρια ευρώ. Για κάθε ένα «Απάτσι» θα μπορούσαμε να πάρουμε πέντε πυροσβεστικά ελικόπτερα ή τρία, αν επιλέγονταν τα πιο ακριβά και για κάθε ένα ΝΗ-90 τρία ελικόπτερα με μέση τιμή.

Ιδιαίτερα εντυπωσιακά είναι τα συγκριτικά στοιχεία της προμήθειας των αρμάτων με αυτά της προμήθειας πυροσβεστικών οχημάτων. Την τελευταία δεκαετία το υπουργείο Αμυνας αγόρασε 173 νέα άρματα και 183 μεταχειρισμένα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα, το κάθε νέο άρμα -κατά μέσον όρο με την αρχική του υποστήριξη- κοστίζει περίπου 4,1 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης κάθε μεταχειρισμένο, από αυτά που η γερμανική κυβέρνηση έπρεπε να ξεφορτωθεί γιατί ξεπερνούσε τον αριθμό πλαφόν που έχουν ορίσει οι διεθνείς συμβάσεις, είχε κόστος 250.000 ευρώ.

Την ίδια ώρα το καλύτερο και πιο σύγχρονο πυροσβεστικό όχημα κοστίζει 240.000 ευρώ. Δηλαδή, αν είχαμε αγοράσει δέκα άρματα λιγότερα, που κατά κοινή ομολογία των αξιωματικών του Στρατού Ξηράς δεν θα επηρέαζε στο παραμικρό την άμυνα της χώρας στα σύνορα μας, θα μπορούσαμε να είχαμε πάρει 170 πυροσβεστικά οχήματα ή τέσσερα πυροσβεστικά ελικόπτερα ή δύο πυροσβεστικά αεροσκάφη, που είναι απαραίτητα για την άμυνα της χώρας από τις φωτιές και, αν υπήρχαν, μπορεί να είχε σωθεί η Πάρνηθα, το
Πήλιο ή και τα δύο.

Ιδιαίτερα επικριτικοί ήταν οι αξιωματικοί του υπουργείου Αμυνας με τη λογική της ενοικίασης μέσων για την πυρόσβεση, τακτική που ακολουθείται τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με αξιωματικούς της Πυροσβεστικής, κάθε χρόνο δίνονται περισσότερα από 25 εκατομμύρια ευρώ για ενοικίαση ελικοπτέρων και αεροσκαφών για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών. Τα χρήματα αυτά δίνονται σε δύο εταιρείες: Την εταιρεία «Σκόρπιον» και την «Ερικσον». Τα τελευταία χρόνια η «Σκόρπιον» ενοικιάζει στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης τα ρωσικά πυροσβεστικά ελικόπτερα βαρέως τύπου Mil Mi 26, αλλά και τα μεσαίου τύπου Kamov 32 και η «Ερικσον» τα αμερικανικά C-64 «sicorsky», που όμως η κατασκευάστρια εταιρεία δεν τα πουλάει αλλά μόνο τα ενοικιάζει διότι της αποφέρουν μεγαλύτερο κέρδος.

Αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας και της Αεροπορίας Στρατού, που ρωτήθηκαν, μας είπαν ότι θα μπορούσε η Ελλάδα να νοικιάζει μεν τα ελικόπτερα αλλά με τη μορφή «leasing» χρηματοδοτική μίσθωση, ώστε μετά από ορισμένα χρόνια τα ελικόπτερα να είναι δικά μας. Από την άλλη πλευρά, οι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας προτιμούν την απλή ενοικίαση γιατί, όπως λένε, δεν επιβαρύνονται με τη συντήρηση και την υποστήριξη των ελικοπτέρων. Σε αυτή την άποψη οι αξιωματικοί του Πενταγώνου ανταπαντούν ότι υποδομή συντήρησης υπάρχει τόσο στην Πολεμική Αεροπορία όσο και στον Στρατό Ξηράς και αυτό δεν αποτελεί σοβαρό επιχείρημα.

Με δεδομένα τα στοιχεία από τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, την τελευταία δεκαετία έχουν πληρωθεί για ενοίκιο περισσότερα από 250 εκατομμύρια ευρώ, πόσο τεράστιο, καθώς θα μπορούσε -αν είχε δοθεί σε προμήθεια- να είχε εξοπλιστεί η Πυροσβεστική με υπερσύγχρονα αεροσκάφη και ελικόπτερα που θα ήταν δυνατόν να τα χρησιμοποιήσει το υπόλοιπο διάστημα τόσο στην έρευνα και διάσωση όπου υπάρχουν επίσης σοβαρότατες ελλείψεις, όσο και στη μεταφορά ασθενών, όπου επίσης υπάρχει πρόβλημα.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 03/07/2007
_____________________________
ΣΗΜ.1. το άρθρο θα μπορούσε κάλλιστα να εχει γραφτεί και σήμερα και χτες.
ΣΗΜ.2. αφήστε τον άνθρωπο να πάει σπίτι του πια! Κάνει τόσες προσπάθειες, αλλά δεν καταλαβαίνουμε.. Πρέπει να κάψει όλη τη χώρα και μας μαζί;
ΣΗΜ.3. μήπως το κλειδί βρίσκεται στο ύψος της μίζας για πυροσβεστικό εξοπλισμό.. μήπως είναι πολύ χαμηλή.. μήπως δεν δίνουν καν μίζες για τα ενοικιαζόμενα;.. λέμε τώρα..

Δεν υπάρχουν σχόλια: